Análise funcional com enfoque físico de membros superiores em professores com síndrome dolorosa/Functional analysis with physical focus on upper limbs in teachers with painful syndrome
DOI:
https://doi.org/10.4322/0104-4931.ctoAO0603Keywords:
Daily Activities, Cumulative Trauma Disorders, Occupational Health, Upper LimbAbstract
O labor faz com que o indivíduo se sinta útil, produtivo e valorizado. No entanto, a atividade laboral pode estar associada a lesões devido a condições impróprias para o trabalho, a posturas inadequadas e à realização de movimentos repetitivos. Dentre as principais doenças relacionadas ao trabalho, estão as lesões por esforços repetitivos/doenças osteomusculares relacionadas ao trabalho (LER/DORT). No entanto, as algias são os primeiros sintomas que podem alertar para a prevenção destas lesões. Especificamente no trabalho docente, há uma série de fatores que podem resultar em algias nos membros superiores. Esta pesquisa objetivou identificar a prevalência de algias musculoesqueléticas nos membros superiores em professores, bem como a correlação com a profissão docente e a execução das atividades do cotidiano. Como instrumento, foi utilizada uma entrevista sociodemográfica e o The Arm, Shoulder And Hand (DASH). Esta pesquisa se caracteriza por ser um estudo quantitativo e transversal. Foi utilizado o Teste de Shapiro-Wilk para verificar a normalidade dos dados, e a Correlação de Spearman (p) foi aplicada nos dados de distribuição assimétrica, tendo sido considerada significante a taxa de erro alfa de 5% (P<0,05). Os resultados desta pesquisa evidenciam que há alta prevalência de síndrome dolorosa nos membros superiores em professores, associada a diversos fatores da execução do trabalho docente. As algias apresentadas interferiram nas atividades funcionais desses trabalhadores, comprometendo-lhes a qualidade de vida. Assim, entende-se que a prevalência das algias tem significante correlação com o trabalho laboral docente, as quais também acometem a execução das Atividades de Vida Diária (AVDs) e as Atividades Instrumentais de Vida Diária (AIVDs).
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2015 Brazilian Journal of Occupational Therapy
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The “Statement of Responsibility, Copyright and License Agreement” according to the model below must be signed by all the authors and sent during the article submission.
Statement of Responsibility, Copyright and License Agreement
Submission date:
Paper’s Title:
I, the undersigned, hereby certify that:
I participated in the conception of the paper and make public my responsibility for its content.
- All information concerning any source of funding received for the development of this research has been properly disclosed and made available to the editors during the submission.
- There were no connections or agreements between authors and funding sources that constitute any conflict of interest, potential or apparent, that may affect the results of the research.
- If experiments with human or animal subjects were involved all ethical procedures were followed and approved by an Institutional Review Board and that informed consent has been collected and archived when necessary, and the dissemination of images was authorized and I assume full responsibility for it.
- That the manuscript is original and that the research is not in part nor in whole currently submitted to another periodical, either in print or in an electronic format, nor is any other material of my authorship with substantially similar content so submitted.
- If requested, I will provide and cooperate fully in obtaining and providing data on which this text is based, for the editors’ examination.
- I have read and agreed with the terms of the Open Access and License Creative Commons Attribution (CC-BY), available at: http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
Authors’ full names and signatures list: