Concepções e uso do brincar na prática clínica de terapeutas ocupacionais/Conceptions and use of play in occupational therapists clinical practice
DOI:
https://doi.org/10.4322/0104-4931.ctoAO0554Keywords:
Occupational Therapy, Play, Child Development, Professional PracticeAbstract
A terapia ocupacional tem como objeto de estudo o engajamento do indivíduo nas diversas áreas de ocupação e, neste sentido, o brincar se configura como uma área relevante para a população infantil. Este estudo objetivou verificar como os terapeutas ocupacionais que atuam no município de João Pessoa-PB percebem e utilizam o brincar na prática clínica. Para tanto, foi realizado um estudo exploratório, de abordagem quantitativa e qualitativa, com todos os terapeutas ocupacionais que tinham experiência no atendimento à criança e que estavam atuando no município de João Pessoa-PB, no período de junho a julho de 2014. Os dados foram coletados através de questionário elaborado com base nas concepções de Ferland e Blanche sobre o brincar, que englobou questões sobre o perfil dos participantes e suas percepções sobre o tema. Participaram da pesquisa 23 terapeutas ocupacionais, dentre os quais 69,6% se graduaram na Região Nordeste, 43,5% tinham título de especialista e 39,1% tinham entre seis e dez anos de formação. O principal locus de aprendizado do brincar foi a graduação (91,3%). O brincar para treinar habilidades é utilizado por 86,9% e, como fim em si mesmo, por 52,2% dos pesquisados. Os teóricos da Psicologia são os que mais dão suporte à prática clínica dos pesquisados. Os resultados apontam para a necessidade de se aprofundarem as discussões sobre o brincar nos cursos de graduação em terapia ocupacional, valorizando as concepções e os modelos de intervenção próprios da profissão.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2015 Brazilian Journal of Occupational Therapy
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The “Statement of Responsibility, Copyright and License Agreement” according to the model below must be signed by all the authors and sent during the article submission.
Statement of Responsibility, Copyright and License Agreement
Submission date:
Paper’s Title:
I, the undersigned, hereby certify that:
I participated in the conception of the paper and make public my responsibility for its content.
- All information concerning any source of funding received for the development of this research has been properly disclosed and made available to the editors during the submission.
- There were no connections or agreements between authors and funding sources that constitute any conflict of interest, potential or apparent, that may affect the results of the research.
- If experiments with human or animal subjects were involved all ethical procedures were followed and approved by an Institutional Review Board and that informed consent has been collected and archived when necessary, and the dissemination of images was authorized and I assume full responsibility for it.
- That the manuscript is original and that the research is not in part nor in whole currently submitted to another periodical, either in print or in an electronic format, nor is any other material of my authorship with substantially similar content so submitted.
- If requested, I will provide and cooperate fully in obtaining and providing data on which this text is based, for the editors’ examination.
- I have read and agreed with the terms of the Open Access and License Creative Commons Attribution (CC-BY), available at: http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
Authors’ full names and signatures list: