Saúde mental infantil em contextos de desvantagem socioeconômica: fatores de risco e proteção/Child mental health in socioeconomically disadvantaged contexts: risk and protective factors
DOI:
https://doi.org/10.4322/cto.2014.047Abstract
O objetivo do estudo foi identificar e comparar situações de risco ou proteção ao desenvolvimento socioemocional de crianças que vivem em contextos de desvantagem socioeconômica. Participaram desta pesquisa sete crianças com idade entre oito e dez anos e respectivos responsáveis. As crianças eram alunos do segundo ao quinto ano do ensino fundamental de uma escola pública do interior do estado de São Paulo. Para fins de comparação, os participantes foram divididos em dois grupos: um grupo, composto pelos responsáveis e suas crianças, foi avaliado pelo SDQ – Questionário de Capacidades e Dificuldades – com sintomas clínicos (GSC – Grupo com Sintomas Clínicos de Saúde Mental) e o outro, igualmente composto por crianças e seus responsáveis, mas cujas crianças não apresentavam sintomas clínicos segundo a mesma avaliação (GDT – Grupo com desenvolvimento Típico). Para a coleta de dados foram utilizados dois roteiros de entrevistas, um apresentado à criança e outro ao responsável. Para a análise de dados utilizou-se a técnica do Discurso do Sujeito Coletivo (DSC). Os resultados apontaram tanto semelhanças quanto diferenças entre o GSC e o GDT. Em relação às semelhanças, as crianças possuem regras e responsabilidades e os pais buscam auxílio para o cuidado da criança através de equipamentos sociais, de saúde e educacionais. Quanto às diferenças, no GSC as crianças se referem à escola de maneira negativa e há menor auxílio dos pais nas atividades escolares. Aponta-se que estudos dessa natureza podem contribuir para o debate acerca de políticas públicas e práticas voltadas a essa população.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2014 Brazilian Journal of Occupational Therapy
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The “Statement of Responsibility, Copyright and License Agreement” according to the model below must be signed by all the authors and sent during the article submission.
Statement of Responsibility, Copyright and License Agreement
Submission date:
Paper’s Title:
I, the undersigned, hereby certify that:
I participated in the conception of the paper and make public my responsibility for its content.
- All information concerning any source of funding received for the development of this research has been properly disclosed and made available to the editors during the submission.
- There were no connections or agreements between authors and funding sources that constitute any conflict of interest, potential or apparent, that may affect the results of the research.
- If experiments with human or animal subjects were involved all ethical procedures were followed and approved by an Institutional Review Board and that informed consent has been collected and archived when necessary, and the dissemination of images was authorized and I assume full responsibility for it.
- That the manuscript is original and that the research is not in part nor in whole currently submitted to another periodical, either in print or in an electronic format, nor is any other material of my authorship with substantially similar content so submitted.
- If requested, I will provide and cooperate fully in obtaining and providing data on which this text is based, for the editors’ examination.
- I have read and agreed with the terms of the Open Access and License Creative Commons Attribution (CC-BY), available at: http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
Authors’ full names and signatures list: