Novos olhares para a juventude: descobrindo caminhos/New perspectives on youth: discovering pathways
DOI:
https://doi.org/10.4322/0104-4931.ctoER0672Keywords:
Youth, Protagonist, Culture, Occupational TherapyAbstract
Trata-se de apresentar e discutir referências conceituais e práticas do projeto O território e seus protagonistas: novos olhares para a infância e juventude, que tem se desenvolvido como atividade de extensão universitária em Terapia Ocupacional Social pelo núcleo da USP do Projeto Metuia. As atividades têm por foco a juventude que reside na região do Butantã, no município de São Paulo, as suas famílias e, em especial, os profissionais que atuam com esse segmento. Seu objetivo é influir na produção coletiva de novas representações sociais sobre a juventude, confrontando preconceitos. Oferece condições para a reelaboração crítica das representações sociais que desqualificam o jovem e suas ações, promovendo o encontro e o diálogo entre jovens protagonistas de iniciativas culturais ou de experiências exitosas na esfera da defesa dos direitos, e profissionais e/ou familiares ligados ao desafio de oferecer proteção e oportunidades para o desenvolvimento integral dos jovens. Observações que se desdobram da concretização do projeto sugerem que, embora se encontrem na região iniciativas importantes, originadas em coletivos juvenis, de modo geral os jovens não têm encontrado estímulo para desenvolver seu papel protagônico na esfera das produções culturais. A despeito das dificuldades enfrentadas para viabilizar o encontro dialogado entre jovens, profissionais e comunidade, o desenvolvimento do projeto tem permitido que se observem atitudes solidárias e a valorização da pluralidade cultural entre os jovens.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2015 Brazilian Journal of Occupational Therapy
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The “Statement of Responsibility, Copyright and License Agreement” according to the model below must be signed by all the authors and sent during the article submission.
Statement of Responsibility, Copyright and License Agreement
Submission date:
Paper’s Title:
I, the undersigned, hereby certify that:
I participated in the conception of the paper and make public my responsibility for its content.
- All information concerning any source of funding received for the development of this research has been properly disclosed and made available to the editors during the submission.
- There were no connections or agreements between authors and funding sources that constitute any conflict of interest, potential or apparent, that may affect the results of the research.
- If experiments with human or animal subjects were involved all ethical procedures were followed and approved by an Institutional Review Board and that informed consent has been collected and archived when necessary, and the dissemination of images was authorized and I assume full responsibility for it.
- That the manuscript is original and that the research is not in part nor in whole currently submitted to another periodical, either in print or in an electronic format, nor is any other material of my authorship with substantially similar content so submitted.
- If requested, I will provide and cooperate fully in obtaining and providing data on which this text is based, for the editors’ examination.
- I have read and agreed with the terms of the Open Access and License Creative Commons Attribution (CC-BY), available at: http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
Authors’ full names and signatures list: