Políticas de ensino superior e a graduação em Terapia Ocupacional nas Instituições Federais de Ensino Superior no Brasil/Higher education politics and the graduation in Occupational Therapy at the Federal Institutions of Higher Education in Brazil
DOI:
https://doi.org/10.4322/0104-4931.ctoAO0704Keywords:
Professional Training Graduate, Higher Education, Federal Institutions of Higher Education, Program of Support for the Restructuring and Expansion of Federal Universities, Program National for the Reorientation Professional Training in Health-Pró-SáudeAbstract
Introdução: Programas que integraram políticas de ensino superior recentemente adotadas no Brasil, em especial o Programa de Apoio a Planos de Reestruturação e Expansão das Universidades Federais – REUNI e o Programa Nacional de Reorientação da Formação Profissional em Saúde – Pró-Saúde, promoveram a ampliação de cursos e vagas em Instituições Federais de Ensino Superior (IFES) e o redirecionamento da formação de profissionais que atuam na área da saúde, respectivamente, com implicações também para a formação de terapeutas ocupacionais. Objetivo: O objetivo deste texto é apresentar um panorama dos cursos de graduação em terapia ocupacional das IFES e contextualizar seu processo de implantação no âmbito do REUNI e do Pró-Saúde. Método: A partir do levantamento e da análise dos projetos político-pedagógicos de cada um desses cursos, foram entrevistados seus coordenadores. Resultados: Os resultados apontaram que o REUNI teve um grande impacto na área, tendo sido fundamental para o processo de expansão da graduação em terapia ocupacional no Brasil, principalmente para regiões que, até então, não ofertavam cursos públicos nesse âmbito. Por outro lado, o Pró-Saúde não foi uma presença significativa na grande maioria dos cursos estudados; seus reflexos na área foram indiretos. Conclusão: Os cursos estão em consonância com as Diretrizes Curriculares Nacionais para a graduação em terapia ocupacional; contudo, se evidencia uma necessidade de rediscussão, no interior da profissão, dos elementos que parametrizam essa formação para além do que aparece como central nos discursos e nos documentos, sobretudo, em referência ao posicionamento em torno do que se coloca como um profissional com perfil generalista.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2016 Brazilian Journal of Occupational Therapy
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The “Statement of Responsibility, Copyright and License Agreement” according to the model below must be signed by all the authors and sent during the article submission.
Statement of Responsibility, Copyright and License Agreement
Submission date:
Paper’s Title:
I, the undersigned, hereby certify that:
I participated in the conception of the paper and make public my responsibility for its content.
- All information concerning any source of funding received for the development of this research has been properly disclosed and made available to the editors during the submission.
- There were no connections or agreements between authors and funding sources that constitute any conflict of interest, potential or apparent, that may affect the results of the research.
- If experiments with human or animal subjects were involved all ethical procedures were followed and approved by an Institutional Review Board and that informed consent has been collected and archived when necessary, and the dissemination of images was authorized and I assume full responsibility for it.
- That the manuscript is original and that the research is not in part nor in whole currently submitted to another periodical, either in print or in an electronic format, nor is any other material of my authorship with substantially similar content so submitted.
- If requested, I will provide and cooperate fully in obtaining and providing data on which this text is based, for the editors’ examination.
- I have read and agreed with the terms of the Open Access and License Creative Commons Attribution (CC-BY), available at: http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
Authors’ full names and signatures list: