O brincar de crianças com deficiência física sob a perspectiva dos pais/The play of children with disabilities from the perspective of parents
DOI:
https://doi.org/10.4322/0104-4931.ctoAO0794Keywords:
Play and Playthings, Child Development, Physical DisabilityAbstract
Introdução: Através do brincar, a criança se desenvolve e cultiva capacidades, habilidades, interesses e hábitos que poderá utilizar na vida cotidiana. Quando a criança tem deficiência física, o seu papel de brincante pode ser comprometido, prejudicando a experiência da descoberta, do controle, da criatividade e da expressão de si mesma. Objetivo: Investigar a percepção dos pais sobre o brincar no cotidiano de crianças com deficiência física. Método: Foi realizada uma pesquisa de abordagem qualitativa, na qual pais ou mães de crianças com deficiência física, assistidas na Clínica Escola de Terapia Ocupacional da Universidade Federal da Paraíba, foram questionados sobre o cotidiano de seus filhos em relação ao brincar. Um roteiro de entrevista semiestruturada foi elaborado especificamente para este estudo. Oito pais foram entrevistados. Resultados: Através da análise de conteúdo, verificou-se que os pais reconhecem que o brincar contribui para a aprendizagem e a interação social de seus filhos, e que as crianças com deficiência física apresentam restrição na atividade do brincar, pois partilham brincadeiras apenas com familiares e utilizam materiais que nem sempre favorecem o desenvolvimento sensorial. De acordo com os pais, as dificuldades no brincar são causadas pelos problemas de movimento e, por isto, eles muitas vezes “emprestam” seus corpos para viabilizar o brincar da criança. Conclusão: O estudo aponta a necessidade de os profissionais que acompanham as crianças com deficiência física colaborarem com os pais para a efetivação e a ampliação do repertório do brincar de seus filhos, contribuindo para a participação social e a autonomia da criança.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 Brazilian Journal of Occupational Therapy
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The “Statement of Responsibility, Copyright and License Agreement” according to the model below must be signed by all the authors and sent during the article submission.
Statement of Responsibility, Copyright and License Agreement
Submission date:
Paper’s Title:
I, the undersigned, hereby certify that:
I participated in the conception of the paper and make public my responsibility for its content.
- All information concerning any source of funding received for the development of this research has been properly disclosed and made available to the editors during the submission.
- There were no connections or agreements between authors and funding sources that constitute any conflict of interest, potential or apparent, that may affect the results of the research.
- If experiments with human or animal subjects were involved all ethical procedures were followed and approved by an Institutional Review Board and that informed consent has been collected and archived when necessary, and the dissemination of images was authorized and I assume full responsibility for it.
- That the manuscript is original and that the research is not in part nor in whole currently submitted to another periodical, either in print or in an electronic format, nor is any other material of my authorship with substantially similar content so submitted.
- If requested, I will provide and cooperate fully in obtaining and providing data on which this text is based, for the editors’ examination.
- I have read and agreed with the terms of the Open Access and License Creative Commons Attribution (CC-BY), available at: http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
Authors’ full names and signatures list: