A intervenção motora como fator de prevenção de atrasos no desenvolvimento motor e cognitivo de bebês durante o período de internação hospitalar/The motor intervention as delays prevention factor in motor and cognitive development of infants during the hospital stay
DOI:
https://doi.org/10.4322/2526-8910.ctoAO0977Keywords:
Child Development, Risk Factors, Respiratory Tract Diseases, Early InterventionAbstract
Introdução: A intervenção cognitivo-motora é benéfica para o desenvolvimento tanto motor como cognitivo do bebê. Essas intervenções, no hospital, têm sido amplamente estudadas dentro de unidades de terapia intensiva neonatal, porém poucos estudos investigam a intervenção avaliando o desenvolvimento infantil dentro de unidades de internação pediátrica. Objetivo: Avaliar o impacto da intervenção cognitivo-motora no desenvolvimento motor e cognitivo de bebês de 1 a 18 meses, hospitalizados por doenças respiratórias. Método: Pesquisa quase experimental, na qual participaram 22 bebês internados na unidade pediátrica por doença respiratória, divididos em dois grupos (10 no grupo controle e 12 no grupo intervenção), sem diferenças significativas nos dados biológicos e socioeconômicos. A idade variou de 1 a 16 meses, com média de 5,50 meses (DP ± 4,51). Utilizou-se como instrumento um questionário para caracterização da amostra, a Alberta Infant Motor Scale (AIMS) e a Bayley Scales of Infant Development (BSID-III). A análise dos dados foi feita por meio de estatística descritiva, Teste t de Student, General Linear Model e One Way ANOVA. Resultados: Os resultados evidenciaram interação significativa entre grupo × tempo, nos escores motores e cognitivos. Ao comparar os dois momentos, o grupo intervenção mudou positiva e significativamente do período pré para o pós-intervenção, nos escores motores e cognitivos. O mesmo não ocorreu para o grupo controle. Conclusão: Os resultados sugerem que a intervenção no ambiente hospitalar, durante o tempo de internação de bebês, contribui de forma positiva para o desenvolvimento motor e cognitivo.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The “Statement of Responsibility, Copyright and License Agreement” according to the model below must be signed by all the authors and sent during the article submission.
Statement of Responsibility, Copyright and License Agreement
Submission date:
Paper’s Title:
I, the undersigned, hereby certify that:
I participated in the conception of the paper and make public my responsibility for its content.
- All information concerning any source of funding received for the development of this research has been properly disclosed and made available to the editors during the submission.
- There were no connections or agreements between authors and funding sources that constitute any conflict of interest, potential or apparent, that may affect the results of the research.
- If experiments with human or animal subjects were involved all ethical procedures were followed and approved by an Institutional Review Board and that informed consent has been collected and archived when necessary, and the dissemination of images was authorized and I assume full responsibility for it.
- That the manuscript is original and that the research is not in part nor in whole currently submitted to another periodical, either in print or in an electronic format, nor is any other material of my authorship with substantially similar content so submitted.
- If requested, I will provide and cooperate fully in obtaining and providing data on which this text is based, for the editors’ examination.
- I have read and agreed with the terms of the Open Access and License Creative Commons Attribution (CC-BY), available at: http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
Authors’ full names and signatures list: