Avaliação do estresse em estudantes concluintes de terapia ocupacional/Evaluation of stress in students graduating from Occupational Therapy
DOI:
https://doi.org/10.4322/2526-8910.ctoAO1025Abstract
Introdução: A preparação para a prática profissional, concomitante com o processo de amadurecimento pessoal dos estudantes concluintes de curso, pode desencadear situações de estresse. Objetivo: A presente pesquisa teve por objetivo avaliar a prevalência de indicadores de estresse em 31 estudantes concluintes do curso de Terapia Ocupacional de uma universidade pública. Método: Para a coleta de dados, foram utilizados um roteiro de entrevista semiestruturada para caracterização do perfil dos participantes e o Inventário de Sintomas de Estresse de Lipp. Resultados: Os resultados indicaram que todos pertenciam ao gênero feminino, com média de idade de 21 anos e 4 meses, e eram solteiras. A maioria (84%) apresentou indicadores de estresse em algumas das fases, com predomínio da fase de resistência (61,5%), seguido da exaustão (34,6%). Os estudantes relataram dificuldades no cumprimento das regras de estágio, diminuição do tempo para lazer e descanso, sentiram-se afetados emocionalmente pelos problemas dos pacientes e referiram boas relações com supervisores e colegas de estágio. Conclusão: Os resultados revelam a necessidade de suporte emocional como fator primordial para o sucesso acadêmico e profissional dos estudantes.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The “Statement of Responsibility, Copyright and License Agreement” according to the model below must be signed by all the authors and sent during the article submission.
Statement of Responsibility, Copyright and License Agreement
Submission date:
Paper’s Title:
I, the undersigned, hereby certify that:
I participated in the conception of the paper and make public my responsibility for its content.
- All information concerning any source of funding received for the development of this research has been properly disclosed and made available to the editors during the submission.
- There were no connections or agreements between authors and funding sources that constitute any conflict of interest, potential or apparent, that may affect the results of the research.
- If experiments with human or animal subjects were involved all ethical procedures were followed and approved by an Institutional Review Board and that informed consent has been collected and archived when necessary, and the dissemination of images was authorized and I assume full responsibility for it.
- That the manuscript is original and that the research is not in part nor in whole currently submitted to another periodical, either in print or in an electronic format, nor is any other material of my authorship with substantially similar content so submitted.
- If requested, I will provide and cooperate fully in obtaining and providing data on which this text is based, for the editors’ examination.
- I have read and agreed with the terms of the Open Access and License Creative Commons Attribution (CC-BY), available at: http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
Authors’ full names and signatures list: