Características motoras de escolares com Transtorno de Déficit de Atenção com Hiperatividade/Motor characteristics of students with Attention Deficit Hyperactivity Disorder
DOI:
https://doi.org/10.4322/2526-8910.ctoAO1139Keywords:
Attention Deficit Hyperactivity Disorder, Motor Skill, Developmental Coordination DisorderAbstract
Introdução: Crianças com Transtorno do Déficit de Atenção com Hiperatividade (TDAH) apresentam dificuldades motoras acentuadas e possivelmente apresentam o Transtorno do Desenvolvimento da Coordenação (TDC) como coocorrente. Objetivo: Identificar o perfil motor de escolares com diagnóstico interdisciplinar de TDAH. Método: Participaram do estudo 46 escolares, de ambos os gêneros, na faixa etária de 7 a 10 anos e 11 meses de idade, de escolas públicas municipais de cidades do interior de São Paulo, distribuídos em dois grupos: Grupo I (GI) - composto por 23 escolares, com diagnóstico interdisciplinar de TDAH; Grupo II (GII) - composto por 23 escolares com desenvolvimento típico e com bom desempenho acadêmico. Os escolares foram pareados segundo gênero e faixa etária. Os grupos passaram por avaliação motora (Moviment Assessment Battery for Children - Second Edition — Movement ABC-2). Os dados foram analisados estatisticamente visando à caracterização e comparação intra e intergrupos do perfil motor dos escolares. Resultados: Os resultados mostraram que no GI estiveram presentes 43,48% com indicativo de Transtorno do Desenvolvimento da Coordenação (TDC), sendo a Habilidade do Equilíbrio a mais acometida. No GII, não foram encontrados escolares com indicativo de TDC. É possível destacar uma incidência de TDC na população com TDAH, em aproximadamente 43%. Conclusão: Esses achados reforçam a importância de ações voltadas ao atendimento e diagnóstico precoce desta população pelos professores e profissionais da saúde, objetivando uma melhora na qualidade de vida dessas crianças e familiares envolvidos.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The “Statement of Responsibility, Copyright and License Agreement” according to the model below must be signed by all the authors and sent during the article submission.
Statement of Responsibility, Copyright and License Agreement
Submission date:
Paper’s Title:
I, the undersigned, hereby certify that:
I participated in the conception of the paper and make public my responsibility for its content.
- All information concerning any source of funding received for the development of this research has been properly disclosed and made available to the editors during the submission.
- There were no connections or agreements between authors and funding sources that constitute any conflict of interest, potential or apparent, that may affect the results of the research.
- If experiments with human or animal subjects were involved all ethical procedures were followed and approved by an Institutional Review Board and that informed consent has been collected and archived when necessary, and the dissemination of images was authorized and I assume full responsibility for it.
- That the manuscript is original and that the research is not in part nor in whole currently submitted to another periodical, either in print or in an electronic format, nor is any other material of my authorship with substantially similar content so submitted.
- If requested, I will provide and cooperate fully in obtaining and providing data on which this text is based, for the editors’ examination.
- I have read and agreed with the terms of the Open Access and License Creative Commons Attribution (CC-BY), available at: http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
Authors’ full names and signatures list: