Participação doméstica de crianças e adolescentes com TDAH: uma revisão sistemática da literatura/Household task participation of children and adolescentes with ADHD: a systematic review
DOI:
https://doi.org/10.4322/2526-8910.ctoAR1184Keywords:
Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder, Child, ReviewAbstract
Introdução: No Transtorno do Déficit de Atenção com Hiperatividade, a identificação de prejuízos funcionais no contexto domiciliar é um elemento importante para o diagnóstico. Objetivo: Avaliar o conhecimento científico acerca da participação doméstica de crianças e adolescentes com déficit de atenção com hiperatividade e implicações para a prática clínica. Método: Revisão sistemática com as palavras-chave/descritores, “attention deficit disorder with hyperactivity”, “ADHD”, “household chores” e “household task” no PubMed e Scopus. Os critérios de inclusão adotados foram: artigos originais, em inglês, amostra composta por crianças e adolescentes com o diagnóstico de TDAH, com idade entre 6 e 17 anos e artigos disponíveis em suas versões completas. Resultados: A busca resultou em 43 estudos, sendo apenas quatro incluídos. A partir da análise dos artigos foi possível constatar que crianças com déficit de atenção com hiperatividade desempenham tarefas de modo semelhante ao de crianças com desenvolvimento típico, todavia crianças com TDAH recebem mais assistência pelos cuidadores quando comparadas a seus pares. A idade, sexo, irmão mais velho e a importância atribuída pelos pais parecem estar associados ao aumento no desempenho das tarefas, enquanto os sintomas de oposição, ter o diagnóstico de TDAH e o nível de estresse dos pais, ao aumento da assistência pelos cuidadores. Conclusão: São poucos os estudos envolvendo crianças com déficit de atenção com hiperatividade, e não é possível a generalização dos achados. Investigações futuras sobre outros fatores do ambiente domiciliar são necessárias para ampliar o conhecimento sobre a participação dessa população e nortear intervenções para a prática clínica.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The “Statement of Responsibility, Copyright and License Agreement” according to the model below must be signed by all the authors and sent during the article submission.
Statement of Responsibility, Copyright and License Agreement
Submission date:
Paper’s Title:
I, the undersigned, hereby certify that:
I participated in the conception of the paper and make public my responsibility for its content.
- All information concerning any source of funding received for the development of this research has been properly disclosed and made available to the editors during the submission.
- There were no connections or agreements between authors and funding sources that constitute any conflict of interest, potential or apparent, that may affect the results of the research.
- If experiments with human or animal subjects were involved all ethical procedures were followed and approved by an Institutional Review Board and that informed consent has been collected and archived when necessary, and the dissemination of images was authorized and I assume full responsibility for it.
- That the manuscript is original and that the research is not in part nor in whole currently submitted to another periodical, either in print or in an electronic format, nor is any other material of my authorship with substantially similar content so submitted.
- If requested, I will provide and cooperate fully in obtaining and providing data on which this text is based, for the editors’ examination.
- I have read and agreed with the terms of the Open Access and License Creative Commons Attribution (CC-BY), available at: http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
Authors’ full names and signatures list: