Análise da consistência interna da versão em português da Avaliação Cognitiva Dinâmica de Terapia Ocupacional para Crianças (DOTCA-Ch) em estudantes de 06 a 12 anos/Analysis of the internal consistency of the portuguese version of the Dynamic Occupational Therapy Cognitive Assessment for Children (DOTCA-Ch) in students aged 06 to 12 years old
DOI:
https://doi.org/10.4322/2526-8910.ctoAO1618Keywords:
Occupational Therapy, Child, Cognition, Education, Primary and SecondaryAbstract
Introdução: A Avaliação Cognitiva Dinâmica de Terapia Ocupacional para Crianças (DOTCA-Ch) foi construída em 2004 em Israel no hospital de Loewenstein com a proposta de avaliar o desempenho cognitivo de crianças com idade de 6 a 12 anos em 22 subtestes distribuídos em cinco áreas cognitivas: Orientação, Percepção Espacial, Práxis, Construção Visuomotora e Operações de Pensamento. Para cada subteste existe uma opção estruturada de até cinco níveis de mediação. Objetivo: Analisar a consistência interna da versão em português da bateria DOTCA-Ch em estudantes da rede municipal de ensino de Santos, São Paulo, Brasil. Método: O estudo foi realizado em parceria com a Secretaria de Educação, da Prefeitura Municipal de Santos, em uma escola da rede municipal de ensino, com 90 estudantes, de ambos os gêneros, distribuídos entre 1º e 7º anos, as avaliações foram realizadas no período de agosto de 2015 a novembro de 2016. Os dados foram analisados por domínios, avaliando a consistência interna do instrumento. Resultados: O valor do alpha de Cronbach aponta para uma confiabilidade muito alta (α = 0,92) da bateria na avaliação de estudantes do ensino regular. Podemos identificar que eles se beneficiam das mediações, especialmente em áreas cognitivas mais complexas como Práxis e Operações de Pensamento. Conclusão: A versão em português da bateria DOTCA-Ch apresentou ótima consistência interna para ser utilizado com estudantes de 6 a 12 anos. Desta forma, estando disponível aos profissionais da área de terapia ocupacional um instrumento dinâmico de avaliação cognitiva confiável para ser utilizado em avaliações e intervenções que considerem a integralidade da criança, seu modo singular de pensar e fazer.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Brazilian Journal of Occupational Therapy
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The “Statement of Responsibility, Copyright and License Agreement” according to the model below must be signed by all the authors and sent during the article submission.
Statement of Responsibility, Copyright and License Agreement
Submission date:
Paper’s Title:
I, the undersigned, hereby certify that:
I participated in the conception of the paper and make public my responsibility for its content.
- All information concerning any source of funding received for the development of this research has been properly disclosed and made available to the editors during the submission.
- There were no connections or agreements between authors and funding sources that constitute any conflict of interest, potential or apparent, that may affect the results of the research.
- If experiments with human or animal subjects were involved all ethical procedures were followed and approved by an Institutional Review Board and that informed consent has been collected and archived when necessary, and the dissemination of images was authorized and I assume full responsibility for it.
- That the manuscript is original and that the research is not in part nor in whole currently submitted to another periodical, either in print or in an electronic format, nor is any other material of my authorship with substantially similar content so submitted.
- If requested, I will provide and cooperate fully in obtaining and providing data on which this text is based, for the editors’ examination.
- I have read and agreed with the terms of the Open Access and License Creative Commons Attribution (CC-BY), available at: http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
Authors’ full names and signatures list: