Serviço de Convivência e Fortalecimento de Vínculos e a terapia ocupacional: um relato de experiência na construção da cidadania e participação social/ Community Service and Bond Strength and occupational therapy: na experience report building citizenship and social participation
DOI:
https://doi.org/10.4322/2526-8910.ctoRE1917Keywords:
Occupational Therapy, Community Participation, Social WorkAbstract
Introdução: A legislação busca garantir que crianças e adolescentes sejam sujeitos de direitos e, quando estes são violados, ações socioassistenciais são ofertadas pelo Poder Público para garantir sua proteção. Um exemplo é o Serviço de Convivência e Fortalecimento de Vínculos, o qual pode contar com terapeutas ocupacionais em sua equipe. Objetivo: Relatar a experiência da prática em terapia ocupacional junto às crianças e aos adolescentes de um Serviço de Convivência e Fortalecimento de Vínculos no interior do estado de Sergipe. Método: Relato de experiência de intervenção em terapia ocupacional vinculada à atividade de ensino do Departamento de Terapia Ocupacional da Universidade Federal de Sergipe. A sistematização do processo de prática e construção do raciocínio em terapia ocupacional foram registrados por meio do diário de campo, desenhos, fotos e filmagens. Os dados foram analisados descritivamente e discutidos à luz da literatura da terapia ocupacional social. Resultados: O processo de prática consistiu na avaliação do coletivo, território e do serviço, seguido da identificação das necessidades sociais e demandas coletivas que pautaram os objetivos a serem alcançados por meio de uma intervenção, finalizando com a avaliação do processo. Conclusão: Este relato de experiência revela potencialidades da atuação da terapia ocupacional junto às crianças e adolescentes em serviços socioassistenciais. O aporte teórico metodológico proveniente da terapia ocupacional social tornou-se significativo na configuração desta intervenção enquanto uma possibilidade de tecnologia social junto a esses sujeitos. Especificamente quanto à prática relatada, ressalta-se sua importância na conscientização e ação, fomentando o protagonismo das crianças e adolescentes, suas famílias e comunidade.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Brazilian Journal of Occupational Therapy
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The “Statement of Responsibility, Copyright and License Agreement” according to the model below must be signed by all the authors and sent during the article submission.
Statement of Responsibility, Copyright and License Agreement
Submission date:
Paper’s Title:
I, the undersigned, hereby certify that:
I participated in the conception of the paper and make public my responsibility for its content.
- All information concerning any source of funding received for the development of this research has been properly disclosed and made available to the editors during the submission.
- There were no connections or agreements between authors and funding sources that constitute any conflict of interest, potential or apparent, that may affect the results of the research.
- If experiments with human or animal subjects were involved all ethical procedures were followed and approved by an Institutional Review Board and that informed consent has been collected and archived when necessary, and the dissemination of images was authorized and I assume full responsibility for it.
- That the manuscript is original and that the research is not in part nor in whole currently submitted to another periodical, either in print or in an electronic format, nor is any other material of my authorship with substantially similar content so submitted.
- If requested, I will provide and cooperate fully in obtaining and providing data on which this text is based, for the editors’ examination.
- I have read and agreed with the terms of the Open Access and License Creative Commons Attribution (CC-BY), available at: http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
Authors’ full names and signatures list: