POSSIBILIDADES DE AÇÃO DO TERAPEUTA OCUPACIONAL NA EDUCAÇÃO INFANTIL: CONGRUÊNCIA COM A PROPOSTA DA EDUCAÇÃO INCLUSIVA
Abstract
Com o advento da proposta de educação inclusiva, a atuação do terapeuta ocupacional tem se tornado cada vez mais constante junto ao sistema educacional. De forma a entender e a contribuir com a produção teórica de como tem ocorrido essa prática no país, este trabalho tem como objetivo destacar as possibilidades de intervenção junto à educação infantil principalmente voltada para a prevenção primária e promoção do desenvolvimento infantil e discutir o quanto essa prática está sim em consonância com os preceitos da educação inclusiva. Desse modo, uma contextualização é realizada com uma apresentação sobre a educação inclusiva, a atuação do terapeuta ocupacional nos sistemas educacionais com foco na promoção do desenvolvimento, e a estrutura da educação infantil. Para embasar essa discussão, foi realizada uma busca por exemplos de atuação do terapeuta ocupacional no contexto da educação infantil nos principais veículos de publicação da área no país. Seis estudos são apresentados como exemplos de prática, a partir dos quais se conclui que a intervenção do terapeuta ocupacional está preocupada em garantir condições de desenvolvimento pleno de todos os alunos, independente da presença de alunos com deficiências mais severas, e que esse novo caminho deve fazer parte do processo de formação inicial em terapia ocupacional.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The “Statement of Responsibility, Copyright and License Agreement” according to the model below must be signed by all the authors and sent during the article submission.
Statement of Responsibility, Copyright and License Agreement
Submission date:
Paper’s Title:
I, the undersigned, hereby certify that:
I participated in the conception of the paper and make public my responsibility for its content.
- All information concerning any source of funding received for the development of this research has been properly disclosed and made available to the editors during the submission.
- There were no connections or agreements between authors and funding sources that constitute any conflict of interest, potential or apparent, that may affect the results of the research.
- If experiments with human or animal subjects were involved all ethical procedures were followed and approved by an Institutional Review Board and that informed consent has been collected and archived when necessary, and the dissemination of images was authorized and I assume full responsibility for it.
- That the manuscript is original and that the research is not in part nor in whole currently submitted to another periodical, either in print or in an electronic format, nor is any other material of my authorship with substantially similar content so submitted.
- If requested, I will provide and cooperate fully in obtaining and providing data on which this text is based, for the editors’ examination.
- I have read and agreed with the terms of the Open Access and License Creative Commons Attribution (CC-BY), available at: http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
Authors’ full names and signatures list: