O uso de recursos de tecnologia assistiva por crianças com deficiência física na escola regular: a percepção dos professores/The use of assistive technology resources for disabled children in regular schooling: the teachers’ perception
Abstract
O Censo Escolar realizado no Brasil no ano de 2010 mostrou que o número de deficientes matriculadosno ensino regular foi de 702.603. O uso de recursos de tecnologia assistiva no contexto escolar vem sendoindicado para favorecer a execução de tarefas, o acesso aos conteúdos pedagógicos e aos ambientes escolaresauxiliando, consequentemente, a aprendizagem dos indivíduos com deficiência. Porém, poucos são os estudosque apontam as repercussões trazidas pelos recursos no processo de escolarização da criança com deficiênciafísica. O objetivo desse estudo foi identificar as contribuições e dificuldades no uso de recursos de tecnologiaassistiva no contexto da escolarização no ensino regular do aluno com paralisia cerebral mais comprometidomotoramente a partir do ponto de vista do professor. Participaram deste estudo cinco professores de alunoscom paralisia cerebral que faziam uso de recurso de tecnologia assistiva na execução de tarefas de escrita e/oucomunicação. Foram realizadas entrevistas semiestruturadas e os dados obtidos foram analisados a partir datécnica do Discurso do Sujeito Coletivo (DSC). Os resultados evidenciaram que os recursos de tecnologia assistivajá estão inseridos na escola regular e que os mesmos trouxeram contribuições ao processo de escolarizaçãoda criança com paralisia cerebral em classe comum, porém, estão sendo implementados sem sistematização,acompanhamentos e/ou parcerias. O estudo apontou para a necessidade de considerar as opiniões e necessidadesdos principais envolvidos no contexto em que o recurso de tecnologia está inserido.http://dx.doi.org/10.4322/cto.2012.038
Downloads
Published
2012-12-19
How to Cite
Alves, A. C. de J., & Matsukura, T. S. (2012). O uso de recursos de tecnologia assistiva por crianças com deficiência física na escola regular: a percepção dos professores/The use of assistive technology resources for disabled children in regular schooling: the teachers’ perception. Brazilian Journal of Occupational Therapy, 20(3). Retrieved from https://cadernosdeterapiaocupacional.ufscar.br/index.php/cadernos/article/view/682
Issue
Section
Original Article
License
The “Statement of Responsibility, Copyright and License Agreement” according to the model below must be signed by all the authors and sent during the article submission.
Statement of Responsibility, Copyright and License Agreement
Submission date:
Paper’s Title:
I, the undersigned, hereby certify that:
I participated in the conception of the paper and make public my responsibility for its content.
- All information concerning any source of funding received for the development of this research has been properly disclosed and made available to the editors during the submission.
- There were no connections or agreements between authors and funding sources that constitute any conflict of interest, potential or apparent, that may affect the results of the research.
- If experiments with human or animal subjects were involved all ethical procedures were followed and approved by an Institutional Review Board and that informed consent has been collected and archived when necessary, and the dissemination of images was authorized and I assume full responsibility for it.
- That the manuscript is original and that the research is not in part nor in whole currently submitted to another periodical, either in print or in an electronic format, nor is any other material of my authorship with substantially similar content so submitted.
- If requested, I will provide and cooperate fully in obtaining and providing data on which this text is based, for the editors’ examination.
- I have read and agreed with the terms of the Open Access and License Creative Commons Attribution (CC-BY), available at: http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
Authors’ full names and signatures list: