Retratos do cotidiano de meninos de cinco e seis anos: a atividade de brincar / Daily portraits of five and six-year old boys: the play activity
DOI:
https://doi.org/10.4322/cto.2013.029Abstract
Introdução: As vivências do cotidiano proporcionam experiência de amadurecimento ao longo
do desenvolvimento e os ambientes nos quais se inserem são fundamentais nesse processo. Tais experiências
ajudam a compor a personalidade da criança e a sua forma de lidar com o mundo que a rodeia.
Objetivos: descrever o comportamento ocupacional de crianças em idade pré-escolar através do relato de suas
mães. Metodologia: Participaram da pesquisa quatro mães de meninos com idade entre cinco e seis anos. Os
instrumentos de coleta utilizados foram um Relógio de atividades e uma entrevista semiestruturada com as mães
das crianças. Com base nesses instrumentos calculou-se o tempo médio utilizado com as atividades cotidianas e
foram investigadas as preferências, companhias e características emocionais do brincar, que foi utilizado como
tema central de análise. Resultados: os principais resultados mostram que a maior parte do tempo diário das
crianças é utilizada com sono, atividades escolares e brincadeiras. Indicam que as crianças preferem brincadeiras
que desafiam aquisições que se encontram em construção. Em relação às companhias, essas crianças ainda têm
a mãe como referência para o brincar, mas também pares de sua idade ou um pouco mais velhos. Conclusão: O
brincar tem uma representação importante no cotidiano ocupacional das crianças e se firma como experiência
de vida fundamental para a aquisição de habilidades e para o enfrentamento de desafios.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The “Statement of Responsibility, Copyright and License Agreement” according to the model below must be signed by all the authors and sent during the article submission.
Statement of Responsibility, Copyright and License Agreement
Submission date:
Paper’s Title:
I, the undersigned, hereby certify that:
I participated in the conception of the paper and make public my responsibility for its content.
- All information concerning any source of funding received for the development of this research has been properly disclosed and made available to the editors during the submission.
- There were no connections or agreements between authors and funding sources that constitute any conflict of interest, potential or apparent, that may affect the results of the research.
- If experiments with human or animal subjects were involved all ethical procedures were followed and approved by an Institutional Review Board and that informed consent has been collected and archived when necessary, and the dissemination of images was authorized and I assume full responsibility for it.
- That the manuscript is original and that the research is not in part nor in whole currently submitted to another periodical, either in print or in an electronic format, nor is any other material of my authorship with substantially similar content so submitted.
- If requested, I will provide and cooperate fully in obtaining and providing data on which this text is based, for the editors’ examination.
- I have read and agreed with the terms of the Open Access and License Creative Commons Attribution (CC-BY), available at: http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
Authors’ full names and signatures list: