Os caminhos que levaram à criação do Portal de Tecnologia Assistiva do Curso de Terapia Ocupacional da UFRJ / The paths that led to the creation of the Assistive Technology Portal of the UFRJ Occupational Therapy Course
Abstract
O Portal de Tecnologia Assistiva nasceu do projeto Formação de Professores das Salas Multifuncionais
para o Desenvolvimento da Comunicação Alternativa com Alunos com Necessidades Educacionais Especiais
e tem o objetivo de democratizar as informações na área de tecnologia assistiva. O estudo do qual ele foi o
principal produto objetivou planejar, implementar e avaliar os efeitos de uma formação destinada aos professores
das Salas de Recursos Multifuncionais no município do Rio de Janeiro. Para tanto, foi pesquisado o perfil dos
professores, dos alunos acompanhados por eles e da forma de funcionamento dessas salas. Participaram do estudo,
cuja metodologia foi a pesquisa-ação, 19 professores. Os instrumentos para coleta de dados compreenderam
questionários, cadernos de campo e a análise do material de Comunicação Alternativa, atividades pedagógicas
adaptadas, histórias e jogos desenvolvidos no curso. As estratégias de formação foram adequadas à demanda
do grupo e a metodologia foi extremamente favorável, pois permitiu que o grupo tivesse uma participação ativa
durante todo o processo de formação. O compartilhamento do material na internet foi precursor da ideia de
construção do Portal de Tecnologia Assistiva e a participação dos professores com suas considerações foram
fundamentais para o desenvolvimento do sítio eletrônico.
http://dx.doi.org/10.4322/cto.2013.030
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The “Statement of Responsibility, Copyright and License Agreement” according to the model below must be signed by all the authors and sent during the article submission.
Statement of Responsibility, Copyright and License Agreement
Submission date:
Paper’s Title:
I, the undersigned, hereby certify that:
I participated in the conception of the paper and make public my responsibility for its content.
- All information concerning any source of funding received for the development of this research has been properly disclosed and made available to the editors during the submission.
- There were no connections or agreements between authors and funding sources that constitute any conflict of interest, potential or apparent, that may affect the results of the research.
- If experiments with human or animal subjects were involved all ethical procedures were followed and approved by an Institutional Review Board and that informed consent has been collected and archived when necessary, and the dissemination of images was authorized and I assume full responsibility for it.
- That the manuscript is original and that the research is not in part nor in whole currently submitted to another periodical, either in print or in an electronic format, nor is any other material of my authorship with substantially similar content so submitted.
- If requested, I will provide and cooperate fully in obtaining and providing data on which this text is based, for the editors’ examination.
- I have read and agreed with the terms of the Open Access and License Creative Commons Attribution (CC-BY), available at: http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
Authors’ full names and signatures list: