A formação graduada do terapeuta ocupacional no campo da saúde mental: a perspectiva de discentes e egressos/Occupational therapist graduation in the mental health field: enrolled and former students perspective
DOI:
https://doi.org/10.4322/0104-4931.ctoAO0613Keywords:
Undergraduate, Mental Health, Occupational TherapyAbstract
O objetivo deste estudo foi identificar a compreensão de discentes e egressos de cursos de graduação em Terapia Ocupacional sobre a formação para atuação no campo da saúde mental e como eles avaliam a articulação desta formação com as políticas públicas de saúde mental brasileiras. Trata-se de um estudo quantiqualitativo, que contou com a participação de 135 discentes e egressos de cursos de graduação em Terapia Ocupacional do Estado de São Paulo. Os dados, que foram coletados por meio de questionário, foram descritos e apresentados através da análise categorial. Os discentes e egressos avaliam positivamente a formação em saúde mental recebida durante a graduação, indicando segurança para atuação no campo; no entanto, vinculam a formação continuada como estratégia também necessária para a prática. Os resultados também revelam a existência de discrepâncias entre os pressupostos das políticas públicas do setor e a realidade dos serviços em que as práticas de formação acontecem. Discute-se sobre as diretrizes curriculares em vigor, a realidade dos serviços e as práticas de formação. O estudo fornece elementos para a reflexão da formação profissional no campo da saúde mental em geral, especificamente para a Terapia Ocupacional, e acrescenta aos estudos sobre a formação do terapeuta ocupacional no Brasil.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2015 Brazilian Journal of Occupational Therapy
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The “Statement of Responsibility, Copyright and License Agreement” according to the model below must be signed by all the authors and sent during the article submission.
Statement of Responsibility, Copyright and License Agreement
Submission date:
Paper’s Title:
I, the undersigned, hereby certify that:
I participated in the conception of the paper and make public my responsibility for its content.
- All information concerning any source of funding received for the development of this research has been properly disclosed and made available to the editors during the submission.
- There were no connections or agreements between authors and funding sources that constitute any conflict of interest, potential or apparent, that may affect the results of the research.
- If experiments with human or animal subjects were involved all ethical procedures were followed and approved by an Institutional Review Board and that informed consent has been collected and archived when necessary, and the dissemination of images was authorized and I assume full responsibility for it.
- That the manuscript is original and that the research is not in part nor in whole currently submitted to another periodical, either in print or in an electronic format, nor is any other material of my authorship with substantially similar content so submitted.
- If requested, I will provide and cooperate fully in obtaining and providing data on which this text is based, for the editors’ examination.
- I have read and agreed with the terms of the Open Access and License Creative Commons Attribution (CC-BY), available at: http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
Authors’ full names and signatures list: