A integração do processo ensino e aprendizagem de alunas de Terapia Ocupacional e o cuidado de mães de bebês de risco na hospitalização/Integrating the teaching-learning process of Occupational Therapy students and the care of mothers of babies at risk du
DOI:
https://doi.org/10.4322/0104-4931.ctoRE0729Keywords:
Occupational Therapy, Hospitalization, Teaching and Learning, Premature InfantAbstract
Introdução: Este estudo aborda o processo de ensino e aprendizagem de um grupo de alunas de terapia ocupacional para atuação com mães de bebês de risco no contexto hospitalar. Foi vinculado à atividade de extensão financiada pelo Programa de Extensão Universitária. Objetivo: Teve por objetivo qualificar o grupo para a compreensão do nascimento de risco, da vinculação inicial mãe-bebê no ambiente hospitalar, do acompanhamento do desenvolvimento infantil e para a resolução de problemas, além de ver-se como sujeito de sua própria formação. Método: Participaram seis alunas, três docentes, 26 mães e seus 28 bebês. Os procedimentos se desenvolveram em três eixos articulados: prática, fundamentação teórica e convite à reflexão, orientados, cada eixo, por um dos três docentes. Resultados: Foram realizados 27 encontros de grupo de mães, 11 de supervisões teóricas e 27 de grupo de reflexão. Seis alunas concluíram sua participação no estudo, tendo alcançado qualificação para o atendimento de terapia ocupacional de mães de bebês de risco no ambiente hospitalar e no domicilio após a alta, assim como a corresponsabilização com as pessoas e familiares atendidos. Todas as 26 mães receberam atendimento no berçário; 25 delas, além do berçário, foram atendidas no grupo de mães; e 6, além do berçário e grupo, receberam a visita em domicílio. Conclusão: Este estudo possibilitou contemplar dois sujeitos com a mesma prioridade: a mãe e seu bebê, enquanto sujeitos da atenção de um terapeuta ocupacional, e o aluno, enquanto sujeito da atenção do docente de terapia ocupacional.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2016 Brazilian Journal of Occupational Therapy
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The “Statement of Responsibility, Copyright and License Agreement” according to the model below must be signed by all the authors and sent during the article submission.
Statement of Responsibility, Copyright and License Agreement
Submission date:
Paper’s Title:
I, the undersigned, hereby certify that:
I participated in the conception of the paper and make public my responsibility for its content.
- All information concerning any source of funding received for the development of this research has been properly disclosed and made available to the editors during the submission.
- There were no connections or agreements between authors and funding sources that constitute any conflict of interest, potential or apparent, that may affect the results of the research.
- If experiments with human or animal subjects were involved all ethical procedures were followed and approved by an Institutional Review Board and that informed consent has been collected and archived when necessary, and the dissemination of images was authorized and I assume full responsibility for it.
- That the manuscript is original and that the research is not in part nor in whole currently submitted to another periodical, either in print or in an electronic format, nor is any other material of my authorship with substantially similar content so submitted.
- If requested, I will provide and cooperate fully in obtaining and providing data on which this text is based, for the editors’ examination.
- I have read and agreed with the terms of the Open Access and License Creative Commons Attribution (CC-BY), available at: http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
Authors’ full names and signatures list: