Saúde mental e níveis de atividade física de crianças escolares/Mental health and physical activity levels of school children
DOI:
https://doi.org/10.4322/0104-4931.ctoAO0809Keywords:
Children, Mental Health, Motor ActivityAbstract
Introdução: A prática regular de atividade física é fundamental para a saúde das crianças, tendo sido apontada como fator de proteção para problemas de cunho mental na idade escolar. Objetivo: Verificar a relação entre problemas de saúde mental e os níveis de atividade física em crianças escolares da cidade de Jacobina-BA. Método: Amostra composta por 55 escolares, de 8 a 10 anos e seus pais, que participaram como informantes secundários do estudo. Utilizou-se o Child Behavior Checklist (CBCL) para avaliação dos problemas de saúde mental dos escolares, o Physical Activity Questionnaire for Older Children (PAQ-C) para avaliação dos níveis de atividade física dos sujeitos e um questionário sociodemográfico. Resultados: A maioria das crianças foi classificada como sedentária (80%) e apenas 7,3% da amostra apresentou rastreamento positivo para transtorno mental. Não foi encontrada associação significativa entre o transtorno mental e os níveis de atividade física entre o grupo, nem entre essas variáveis e as características sociodemográficas das crianças. Observou-se que as meninas estavam mais sedentárias que os meninos, com diferença significativa (p<0,01). Conclusão: Apesar da baixa prevalência de problemas de saúde mental entre os escolares e a não associação com os níveis de atividade física, faz-se necessária atenção especial com esse público, visando fortalecer a atividade física como fator protetor à saúde mental das crianças, com investimentos em ações que visem ao incentivo de prática regular de atividade física, aliando família e escola. Estudos com um número maior de amostras precisam ser conduzidos para ser analisado com cautela os seus achados.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 Brazilian Journal of Occupational Therapy
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The “Statement of Responsibility, Copyright and License Agreement” according to the model below must be signed by all the authors and sent during the article submission.
Statement of Responsibility, Copyright and License Agreement
Submission date:
Paper’s Title:
I, the undersigned, hereby certify that:
I participated in the conception of the paper and make public my responsibility for its content.
- All information concerning any source of funding received for the development of this research has been properly disclosed and made available to the editors during the submission.
- There were no connections or agreements between authors and funding sources that constitute any conflict of interest, potential or apparent, that may affect the results of the research.
- If experiments with human or animal subjects were involved all ethical procedures were followed and approved by an Institutional Review Board and that informed consent has been collected and archived when necessary, and the dissemination of images was authorized and I assume full responsibility for it.
- That the manuscript is original and that the research is not in part nor in whole currently submitted to another periodical, either in print or in an electronic format, nor is any other material of my authorship with substantially similar content so submitted.
- If requested, I will provide and cooperate fully in obtaining and providing data on which this text is based, for the editors’ examination.
- I have read and agreed with the terms of the Open Access and License Creative Commons Attribution (CC-BY), available at: http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
Authors’ full names and signatures list: