Formação de interlocutores de uma criança com paralisia cerebral para o uso da comunicação alternativa/Alternative communication training of interlocutors for children with cerebral palsy
DOI:
https://doi.org/10.4322/2526-8910.ctoAO1103Keywords:
Communication Aids for People with Disabilities, Cerebral Palsy, Occupational TherapyAbstract
Introdução: Crianças com necessidades complexas de comunicação se beneficiam da comunicação alternativa quando seus interlocutores fazem bom uso desse recurso. Objetivo: Descrever o processo de formação de interlocutores de uma criança com paralisia cerebral para o uso da comunicação alternativa. Método: Os participantes foram: uma criança com paralisia cerebral e seus interlocutores nos respectivos ambientes de atuação: professora (escola), mãe (casa) e fisioterapeuta (clínica). Foram utilizados instrumentos para caracterização dos participantes, análise da dinâmica de mímica, seleção das figuras, análise das filmagens e percepção dos participantes sobre a implementação da comunicação alternativa. A coleta e análise dos dados foram organizadas em cinco fases: conhecimento das habilidades comunicativas, formação teórica e prática, confecção da prancha de comunicação e avaliação da formação. Resultados: Na formação teórica, a sensibilização permitiu aos interlocutores compreender a dificuldade diária da criança para se comunicar sem o uso da comunicação oral, o que resultou no decorrer das sessões de formação prática no aumento das estratégias ofertadas pelos interlocutores durante a realização das atividades, aumentando, assim, a chance de resposta da criança com o uso das figuras de comunicação alternativa. Conclusão: A formação de três interlocutores de uma criança com paralisia cerebral favoreceu que a comunicação alternativa fosse implementada em três contextos de desenvolvimento da criança. O suporte teórico-prático ofertado aos interlocutores em três contextos naturais podem proporcionar maior independência e participação social de uma criança com paralisia cerebral não falante na realização das atividades de vida diária.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The “Statement of Responsibility, Copyright and License Agreement” according to the model below must be signed by all the authors and sent during the article submission.
Statement of Responsibility, Copyright and License Agreement
Submission date:
Paper’s Title:
I, the undersigned, hereby certify that:
I participated in the conception of the paper and make public my responsibility for its content.
- All information concerning any source of funding received for the development of this research has been properly disclosed and made available to the editors during the submission.
- There were no connections or agreements between authors and funding sources that constitute any conflict of interest, potential or apparent, that may affect the results of the research.
- If experiments with human or animal subjects were involved all ethical procedures were followed and approved by an Institutional Review Board and that informed consent has been collected and archived when necessary, and the dissemination of images was authorized and I assume full responsibility for it.
- That the manuscript is original and that the research is not in part nor in whole currently submitted to another periodical, either in print or in an electronic format, nor is any other material of my authorship with substantially similar content so submitted.
- If requested, I will provide and cooperate fully in obtaining and providing data on which this text is based, for the editors’ examination.
- I have read and agreed with the terms of the Open Access and License Creative Commons Attribution (CC-BY), available at: http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
Authors’ full names and signatures list: